Corona
Hoewel we in 2021 alweer wat meer gewend zijn geraakt aan corona en de maatregelen die moeten worden genomen om de verspreiding ervan te tegen te gaan, heeft het virus ook dit jaar invloed gehad in Maassluis. Nadat de strenge maatregelen van het voorjaar 2021 zijn losgelaten richting de zomer bleek het virus in het najaar toch niet geweken. Hierdoor is een lockdown toch weer noodzakelijk gebleken in de laatste weken van het jaar.
Gedurende 2021 zijn door het Rijk nieuwe steunpakketten beschikbaar gesteld. Tevens zijn er aanvragen gedaan door instellingen in Maassluis voor een bijdrage uit het coronanoodfonds.
Uitgevoerde maatregelen 2021
Subsidieregeling controle coronatoegangsbewijzen
In het vierde kwartaal van 2021 is via de Veiligheidsregio Rotterdam geld te beschikking gesteld om bedrijven en verenigingen financieel te ondersteunen voor de kosten die zij maakten voor de verplichte controle van corona toegangsbewijzen voor toegang. Maassluis heeft alle ondernemers en verenigingen actief benaderd en een eenvoudige aanvraag ingesteld. Van de beschikbaar gestelde € 86.000 is € 61.000 door de gemeente uitgekeerd op de aanvragen van deze organisaties.
TOZO en TONK
Begin 2020 heeft het Rijk de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (TOZO) in het leven geroepen om ondernemers te ondersteunen die niet kunnen terugvallen op sociale zekerheden zoals die werknemers hebben via de WW en de Participatiewet. Het Rijk heeft de gemeenten opgedragen de TOZO uit te voeren. Stroomopwaarts voert namens de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam de TOZO uit. Naast de uitvoering van de TOZO heeft Stroomopwaarts de aanvragen voor bedrijfskredieten opgepakt. Inmiddels is aan dit takenpakket ook de uitvoering van de zogenaamde ‘TONK’ (Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten) toegevoegd. Zowel de TOZO als de TONK-regelingen zijn in 2021 reeds beëindigd.
SPUK IJsbanen en Zwembaden
Voor ijsbanen en zwembaden is er in 2021 vanuit de Rijksoverheid een specifieke uitkering beschikbaar gesteld om kosten van de coronamaatregelen te compenseren. Het gaat dan vooral om het compenseren van gederfde inkomsten door sluitingen en tegemoetkoming in de doorlopende uitgaven rondom de exploitatie van deze locaties. Voor zwembad Dolfijn is er door de gemeente hiervoor een aanvraag gedaan en toegekend.
Corona noodfonds
De drie landelijke lockdowns en de coronamaatregelen hadden grote invloed op alle leefgebieden van onze inwoners. Het Rijk heeft aan Maassluis, via het Gemeentefonds, gelden ter beschikking gesteld. Deze zijn in 2021 in het Corona noodfonds gestort. Voor deze middelen geldt er geen verantwoordingsplicht, ze zijn min of meer vrij besteedbaar.
De doelen zijn: ondersteuning en de continuïteit van het culturele, sport- en maatschappelijke leven, extra ondersteuning van doelgroepen en organisaties in het Sociaal Domein en bestrijding van extra kosten door corona en compensatie van gemiste inkomsten van de gemeente.
Het afwegingskader en de Regeling financiële tegemoetkoming maatschappelijke organisaties bepalen waaraan en op welk voorwaarden het geld besteed kan worden. In 2021 is het geld onder andere als volgt besteed:
- Financiële hulp aan sport- culturele en maatschappelijke organisaties om hun continuïteit en de verliezen in hun bedrijfsvoering over 2020 en 2021 (tot en met oktober) te waarborgen. Ruim 150 organisaties zijn meermaals actief benaderd om hun aanvragen voor 2020 en 2021 in te dienen. In twee tranches zijn de ondersteunende bedragen toegekend en uitgekeerd.
- Gedeeltelijk gemiste huurinkomsten van gemeentelijk vastgoed van maatschappelijke huurders die de huur niet meer volledig konden betalen.
- Compensatie van door de gemeente geplande bezuiniging op subsidies in het Sociaal Domein die door Corona niet verantwoord was.
- Extra kosten voor verkiezingen.
Ondanks het feit dat er voor de middelen in het Gemeentefonds geen bestedingsplicht is, wordt er bij de toevoeging van middelen wel een label meegegeven. Hieronder volgt een overzicht met middelen en bestedingen in het Corona noodfonds.
(bedragen x € 1.000) | ||||||||
Verdeling steunpakket AU | Progr. | Beschikbare middelen t/m 2021 | Uitgaven /aanvragen2020 | Uitgaven/ aanvragen 2021 | Stand reserve per 31-12-2021 | Toe-gekende middelen 2022 | Aanvragen 2022 | Prognose saldo |
Verkiezingen | P0 | 94 | 32 | 62 | 0 | 47 | 0 | 47 |
Toezicht en handhaving | P1 | 90 | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afvalverwerking | P7 | 65 | 65 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Cultuur, sport, vrijwilligersorganisaties | P5/P6 | 637 | 50 | 220 | 367 | 0 | 0 | 367 |
Cultuur | P5 | 557 | 50 | 156 | 351 | 0 | 0 | 351 |
Vrijwilligersorganisaties jeugd , buurt- en dorpshuizen | P6 | 80 | 0 | 64 | 16 | 0 | 0 | 16 |
Sociaal domein | 1.857 | 291 | 677 | 889 | 189 | 292 | 786 | |
Voorschoolse voorziening peuters/noodopvang | P4 | 62 | 12 | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugd en jongeren | P6 | 316 | 30 | 94 | 192 | 0 | 66 | 126 |
Bestrijden eenzaamheid ouderen | P6 | 82 | 0 | 0 | 82 | 0 | 82 | 0 |
Extra begeleiding kwetsbare groepen | P6 | 72 | 0 | 0 | 72 | 0 | 72 | 0 |
Wmo | P6 | 110 | 34 | 6 | 70 | 0 | 0 | 70 |
Armoede, schulden, participatie en re-integratie, inkomen | P6 | 956 | 215 | 403 | 338 | 189 | 72 | 455 |
Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) | P6 | 202 | 0 | 101 | 101 | 0 | 0 | 101 |
Sociaal domein overig | P6 | 57 | 0 | 23 | 34 | 0 | 0 | 34 |
Inkomstenderving | div. | 125 | 66 | 59 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Algemene niet gelabelde compensatie | div. | 577 | 148 | 158 | 271 | 0 | 240 | 31 |
Totaal | 3.445 | 742 | 1.176 | 1.527 | 236 | 532 | 1.231 |
Het verloop van het corona noodfonds is als volgt:
(bedragen x 1.000) | |||
Verloop Coronanoodfonds | |||
Stand per 31-12-2020 | 576 | ||
Stortingen 2021 | |||
Septembercirculaire 2020 (jaarschijf 2021) | 292 | ||
Decembercirculaire 2020 (jaarschijf 2021) | 610 | ||
Maartbrief 2021 (jaarschijf 2021) | 415 | ||
Meicirculaire 2021 (aarschijf 2021) | 9 | ||
Septembercirculaire 2021 (jaarschijf 2021) | 415 | ||
Decembercirculaire 2021 (jaarschijf 2021) | 291 | ||
Storten niet uitgegeven middelen | 95 | ||
2.127 | |||
Onttrekkingen 2021 | |||
1e tranche regeling financiële tegemoetkoming | 118 | ||
2e tranche regeling financiële tegemoetkoming | 214 | ||
Verdeelplan coronamiddelen ter verzachting maatschappelijke gevolgen | 24 | ||
Stroomopwaarts (TONK/schuldhulpverlening/armoede) | 497 | ||
Coronakosten GRJR | 70 | ||
Extra kosten verkiezingen | 62 | ||
Kwijtschelding huren | 39 | ||
Kwijtschelden precario | 25 | ||
Organisatiekosten (desinfectie, schoonmaken e.d.) | 26 | ||
Overige uitgaven | 101 | ||
1.176 | |||
Saldo 31-12-2021 Corona noodfonds | 1.527 |
Onttrekkingen 2021
Regeling financiële tegemoetkoming corona
Op 4 mei 2021 heeft het college de 'Regeling financiële tegemoetkoming coronamaatregelen Maassluis' vastgesteld, waarin het afwegingskader staat voor de beoordeling van de aanvragen. Organisaties en verenigingen konden in 2021 twee maal (voor de jaren 2020 en 2021) een aanvraag doen voor een financiële bijdrage. De aanvragers hebben bij hun aanvraag de financiële schade als gevolg van de coronacrisis in beeld gebracht, en ook hoe zij de gevraagde bijdrage gaan inzetten. In totaal is er € 332.000 aan tegemoetkomingen uitgekeerd.
Verdeelplan coronamiddelen ter verzachting van de maatschappelijke effecten van corona
Binnen het corona noodfonds is geld gereserveerd voor kwetsbare inwoners. Dit geld is bedoeld om de maatschappelijke vraagstukken die zijn ontstaan of die zijn vergroot door corona, via beleidsinzet te nivelleren of zo structureel mogelijk aan te pakken. Het geld is bedoeld voor alle leeftijdsgroepen en alle doelgroepen in de stad. Hierop is een integraal voorstel op de verdeling van de middelen opgesteld. De doelstelling achter deze eenmalige rijksgelden leent zich voor een planmatige inzet van de gelden volgens de ‘nieuwe werkwijze’ als geadviseerd binnen de herijking subsidies. Deze werkwijze behelst de actielijnen:
- Inzet op maatschappelijke vraagstukken, via maatschappelijke opgaven;
- Doen wat nodig is om de opgave aan te pakken;
- Subsidie als middel om te kunnen doen wat nodig is in samenwerking met lokale maatschappelijke partners en het bevorderen van samenwerking tussen de partners om zo positieve maatschappelijke en financiële effecten te bereiken.
Vanaf april, toen de prognose op de gelden vanuit het rijk inzichtelijk werd, is Sociaal Domein breed onderzocht waar de ‘pijn’ zich in de stad bevindt. Hiertoe is gekeken binnen onze zorggegevens, binnen inwonersgroepen en ook maatschappelijke partners zijn benaderd.
Vanuit beleid zetten we in op een uitwerking van de bijhorende opgaven, zoeken we partnerschap met maatschappelijke partners, en stimuleren we de samenwerking tussen de partners onderling (nieuwe verbindingen). In navolging van de nieuwe werkwijze vormen de coronagelden hierbij ‘een middel’ om een opgave samen - dus beleidsintegraal - aan te pakken, waarbij het resultaat direct ten goede komt aan onze inwoners.
De middelen worden beschikbaar gesteld via de reguliere subsidiestructuur. Daar waar mogelijk worden koppelingen met reeds verstrekte of regulier aangevraagde subsidies, extern te werven gelden (fondsen) of extern verstrekte gelden (samenwerking) en cofinanciering met en vanuit partners. Tot slot wordt geprobeerd met deze eenmalige gelden een zo hoog mogelijk structureel rendement te behalen; te denken valt aan (financiële) onafhankelijkheid van reguliere en nieuwe activiteiten door samenwerking en/of cofinanciering. Als uitwerking van de activiteiten (korte termijn) niet haalbaar blijkt, voegen we de middelen toe aan het budget dat is gereserveerd voor de lange termijn. Doel hiervan is dat de middelen blijvend ten goede komen aan de maatschappelijke vraagstukken die op dat moment spelen. In 2021 is € 24.000 uitgegeven.
Extra inzet armoede en schulden/ TONK/ Compensatie sociale werkbedrijven
De middelen uit de decembercirculaire 2020 voor onder andere extra inzet in de bestrijding van armoede en schulden worden, conform het raadsbesluit, onttrokken uit het corona noodfonds. De uitvoering door Stroomopwaarts vindt gefaseerd over de jaarschijven 2021 en 2022 plaats. De resterende middelen op armoede en schulden zullen naar verwachting in 2022 worden ingezet.
Stroomopwaarts MVS (SOW) voert voor de MVS-gemeenten de TONK-regeling uit. Voor de uitvoering van deze regeling wordt de tegemoetkoming van het Rijk van € 101.000 overgemaakt aan SOW.
Jeugd
De GRJR heeft in 2021 € 70.000 aan extra kosten gemaakt voor meerkosten van aanbieders.
Verkiezingen
Vanwege COVID-19 waren er aanvullende maatregelen noodzakelijk voor de Tweede Kamerverkiezing (onder andere extra organisatie, anders inrichten van stemlokalen en instellen van stembureaus voor vervroegd stemmen, het drukken, opslaan en beveiligen van stembescheiden, de portokosten van briefstembescheiden ).
Kwijtschelden huren
Een aantal huurders van vastgoed in eigendom van de gemeente Maassluis, is hard geraakt in de bedrijfsvoering door de beperkingen die de landelijke coronamaatregelen opleggen. De huurders hebben een functie die van belang is voor het maatschappelijk leven in Maassluis. Als goed verhuurder neemt de gemeente haar verantwoordelijkheid om een deel van de huurpenningen voor 2020 en 2021 kwijt te schelden. De kwijtschelding is in overeenkomst met de recente rechtspraak over de verdeling van het risico van de coronapandemie tussen huurders en verhuurders.
Kwijtschelden precario
De precarioaanslag voor 2021 is op 31 december 2021 opgelegd. Koninklijke Horeca Nederland afdeling Maassluis heeft het verzoek ingediend om de precariobelasting 2021 voor haar leden te financieren uit het Corona-noodfonds. Het college heeft besloten de getroffen horeca-ondernemers 100% van de precario 2021 te vergoeden uit het Corona noodfonds. Getroffen MKB-ondernemers worden voor 50% gecompenseerd.
Gemaakte coronagerelateerde kosten diverse beleidsterreinen
Op diverse beleidsterreinen zijn aanvullende kosten voor corona gemaakt. Dit betreft onder andere kosten desinfectie, mondmaskers, begeleidingskosten afhandeling aanvragen regeling financiële tegemoetkoming en extra kosten verkiezingen.