Analyse saldo programma
(bedragen x € 1.000) | ||
Verschillenanalyse | ||
---|---|---|
Primaire begroting | 3.086 | |
Definitieve begroting | 3.075 | |
Verschil primaire-definitieve begroting | -11 | v |
Rekening 2021 | 2.824 | |
Verschil definitieve begroting-rekening | -251 | v |
Specificatie
(bedragen x 1.000) | ||
Toelichting | ||
Primaire begroting 2022 | 81 | n |
2e Bestuursrapportage 2021 | -25 | v |
Laatste begrotingswijziging 2021 | -66 | v |
Verschil | -11 | v |
De mutatie in de stand 'Primaire begroting' heeft betrekking op de budgetneutrale omzetting van de voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen naar de reserve onderhoud gemeentelijke gebouwen. Tegenover het nadeel in dit programma staan een voordeel op programma 0.
Verschillenanalyse
tableCell19 | (bedragen x € 1.000) | ||
---|---|---|---|
Verschillenanalyse | |||
Onderwijs | |||
Door de landelijke coronamaatregelen zijn de scholen en sportzalen in 2021 voor langere periodes gesloten geweest. Dat betekent dat er minder uitgaven gedaan zijn in het kader van bewegingsonderwijs. De begroting was opgesteld op basis van een reguliere bezetting door het jaar heen. | -36 | v | |
Aan het begin van het schooljaar 2021-2022 is er gestopt met schoolzwemmen. Ter compensatie van deze uren heeft het zwembad gedeeltelijk een grotere subsidiebijdrage ontvangen, maar niet ter waarde van het totale bedrag van het schoolzwemmen. Met het zwembad is de afspraak gemaakt dat zij zelf invulling proberen te geven aan de vrijgekomen uren en dat ze de uren die niet ingevuld konden worden met andere activiteiten vergoed zouden kregen door middel van een hogere subsidiebijdrage. | -24 | v | |
Onderwijshuisvesting | |||
De schoolgebouwen zijn dit jaar gedeeltelijk gesloten geweest als gevolg van de landelijke coronamaatregelen. Dit heeft er voor gezorgd dat de gebouwen minder intensief werden gebruikt en de totale huisvestingslasten lager zijn uitgevallen dan gedacht. Daarnaast is er aanmerkelijk minder vandalisme geweest dan gedacht, wat geresulteerd heeft in besparingen op vervangingsuitgaven. | -72 | v | |
Op diverse locaties is tuinonderhoud uitgevoerd, waarvoor de gemeente van de scholen een vergoeding heeft ontvangen die niet eerder geraamd was. | -16 | v | |
Onderwijsbeleid | |||
Vanuit het coalitieakkoord is er € 80.000 beschikbaar ten behoeve van het lokale onderwijsbeleid. Omdat er echter ook extra OAB middelen ter beschikking zijn gesteld door de Rijksoverheid is er geen concreet bestedingsdoel voor deze middelen gevonden en vallen deze nu ten gunste van het resultaat. | -80 | v | |
Door de landelijke coronamaatregelen zijn de scholen delen van het jaar gesloten geweest. Dat betekent dat er minder beroep is gedaan op het leerlingenvervoer in het basis- en speciaalonderwijs. Vervoersbedrijven zijn hier deels voor gecompenseerd, maar dit was niet voor de volledige honderd procent. | -54 | v | |
Corona heeft er ook in 2021 voor gezorgd dat de gemeente en het onderwijs voor diverse vraagstukken kwamen te staan. Om deze vraagstukken met de juiste aandacht en zorgvuldigheid aan te pakken, is extern ingehuurd. De kosten zijn ten laste gebracht van het coronabudget. | 49 | n | |
Onderwijsachterstandenbeleid | |||
Bij de eerste bestuursrapportage 2021 is er per abuis een deel van de uitgaven gecorrigeerd waardoor er een verschil is ontstaan. Met de mutaties bij de jaarrekening is het saldo via de balans aangepast voor benutting in 2022. Onderaan de streep betekent dit een budgetneutrale wijziging. | 40 | n | |
Peuterspeelzalen | |||
Bij de eerste bestuursrapportage 2021 is er extra budget toegevoegd (ca € 50.000). Dit betreffen de zogenoemde Asscher-gelden, bedoeld voor extra toegang tot de voorschoolse educatie of peuterspeelzaal. Uiteindelijk is er veel minder aanspraak op deze middelen gemaakt dan gedacht. Dat is conform de landelijke trend die hierbij zichtbaar is. | -50 | v | |
Overige verschillen | -8 | ||
Verschil definitieve begroting-rekening | -251 | v |