Analyse saldo programma
(bedragen x € 1.000) | ||
Verschillenanalyse | ||
---|---|---|
Primaire begroting | -63.742 | |
Definitieve begroting | -67.011 | |
Verschil primaire-definitieve begroting | -3.269 | v |
Rekening 2021 | -67.923 | |
Verschil definitieve begroting-rekening | -912 | v |
Specificatie
(bedragen x 1.000) | ||
Toelichting | ||
Oktoberbrief | -255 | v |
2e Bestuursrapportage 2020 | -56 | v |
1e Bestuursrapportage 2021 | -66 | v |
2e Bestuursrapportage 2021 | -1.268 | v |
Laatste begrotingswijziging 2021 | -1.624 | v |
Verschil | -3.269 | v |
Verschillenanalyse
tableCell19 | (bedragen x € 1.000) | ||
---|---|---|---|
Verschillenanalyse | |||
Treasury | |||
Door achterblijvende investeringen en een voordeel ten opzichte van begrotingsaldi in combinatie met lage rentekosten (kort geld) is er op het onderdeel treasury een voordeel gerealiseerd ten opzichte van de begroting. | -213 | v | |
OZB woningen | |||
De stijging van de opbrengsten wordt verklaard door een hogere WOZ waarden dan bij de begroting geraamd. Tegelijk zijn er ook hogere proceskosten. Hiermee komt het voordelige saldo op € 39.000. | -39 | v | |
OZB niet-woningen | |||
De stijging van de opbrengsten wordt verklaard door een hoger dan bij de begroting geraamde stijging van de WOZ-waarden. Dit betreffen met name de grotere objecten die er gedurende 2020 en 2021 zijn bijgekomen. Dit heeft ook structurele component die wordt meegenomen bij de volgende actualisatie van het meerjarenperspectief. | -147 | v | |
Precariobelasting | |||
In verband met corona hebben we, net als in 2020, in 2021 geen dwangbevelen verstuurd, maar alleen herinneringen. Bij de precariorechten is met het MKB (50%) en met de horeca (100%) overeengekomen dat de aanslag (gedeeltelijk) niet voldaan hoeft te worden. Dit komt voort uit een overeenkomst en heeft derhalve geen relatie met kwijtschelding. De vergoeding wordt gecompenseerd uit de reserve Corona noodfonds. | 48 | n | |
Uitkeringen gemeentefonds | |||
De meeropbrengsten zijn voor het grootse deel met de decembercirculaire 2021 bekend geworden. Deze circulaire verscheen na het opstellen van de laatste begrotingswijziging 2021. Met de laatste begrotingswijziging was, vooruitlopend op de decembercirculaire, al wel rekening gehouden met de aangekondigde middelen voor de erfgoed deal (€ 650.000). Het verschil in de decembercirculaire ten opzichte van de begroting wordt voor een groot deel veroorzaakt door een extra steunpakket Corona (€ 291.000). Deze middelen worden gestort in de reserve Corona noodfonds. Er is een structureel bedrag toegevoegd voor de versterking van de dienstverlening gemeenten mede naar aanleiding van de kinderopvangtoeslagaffaire (€ 223.000 in 2021 en circa € 160.000 structureel). De middelen die in 2021 zijn ontvangen, worden via resultaatbestemming overgeheveld naar 2022. Op de maatstaven, de uitkeringsfactor en de woz-waarden is per saldo een voordeel van € 47.000 te melden. Voor overige taakmutaties en jeugdhulp werd € 69.000 toegevoegd. Hiervan wordt voor de Wet kwaliteitsborging bouw- en woningtoezicht € 16.648 via resultaatbestemming overgeheveld naar 2022.Tot slot geven de verrekeningen op de oude uitkeringsjaren een voordeel van € 78.000. Samenvattend zijn de opbrengsten € 709.000 hoger dan geraamd, waarvan bijna € 5 ton wordt gereserveerd via de reserve Corona noodfonds en resultaatbestemming. | -709 | v | |
In dit taakveld worden ook alle reservemutaties in het corona noodfonds verantwoord. De stortingen zijn € 301.000 hoger dan geraamd (zie toelichting decembercirculaire hierboven). Tegelijk is er € 449.000 meer onttrokken aan dezelfde reserve. Dit past binnen het huidige beleid en de mutaties in deze reserve vallen onder het principebesluit uit de laatste begrotingswijziging. Voor een nadere toelichting verwijzen we naar het onderdeel reserves en voorzieningen in deze jaarrekening. | -148 | v | |
Overige baten en lasten | |||
Op dit taakveld wordt het saldo van de afdelingskostenplaatsen verantwoord. In 2021 geeft dit een nadeel van circa € 263.000. Een van de oorzaken is het inhuren van extern personeel. In veel gevallen wordt dit gedaan voor het opvangen van de niet ingevulde vacatures. Voor een aantal van deze functionarissen geldt ook een hoger extern uurtarief dan onze ambtelijke uurtarieven. Een nadere toelichting op salarislasten en de kosten voor externen wordt in de paragraaf Bedrijfsvoering gegeven. Ten slotte wordt er op dit taakveld de verrekening van het BTW-compensatiefonds verantwoord (voordeel circa € 35.000). | 228 | n | |
Vennootschapsbelasting | |||
In 2021 zijn voor de jaren 2016-2019 aanslagen vennootschapsbelasting geweest van in totaal € 67k . Deze wordt grotendeels veroorzaakt door gewijzigde regels wat betreft de reclame-inkomsten en de verkoop van restafval. Wat betreft het reclamedossier hebben wij bezwaar aangetekend bij de belastingdienst. | 67 | n | |
Overige verschillen | 1 | ||
Verschil definitieve begroting-rekening | -912 | v |