Analyse saldo per programma
(bedragen x € 1.000) | ||
Verschillenanalyse | ||
---|---|---|
Primaire begroting | 2.446 | |
Definitieve begroting | 1.617 | |
Verschil primaire-definitieve begroting | -829 | v |
Rekening 2021 | 1.827 | |
Verschil definitieve begroting-rekening | 210 | n |
Specificatie
(bedragen x 1.000) | ||
Toelichting | ||
Oktoberbrief | 6 | n |
2e Bestuursrapportage 2020 | n | |
1e Bestuursrapportage 2021 | -232 | v |
Primaire begroting 2022 | -701 | v |
2e Bestuursrapportage 2021 | 100 | n |
Laatste begrotingswijziging 2021 | -1 | v |
Verschil | -829 | v |
De mutatie in de stand 'Primaire begroting' heeft betrekking op de budgetneutrale omzetting van de voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen naar de reserve onderhoud gemeentelijke gebouwen. Tegenover het (boekhoudkundige) voordeel in dit programma staan (boekhoudkundige) nadelen in de programma's 2, 4, 5, 6, 7 en overhead.
Verschillenanalyse
tableCell19 | (bedragen x € 1.000) | ||
---|---|---|---|
Verschillenanalyse | |||
Gemeenteraad en commissies | |||
De uitgaven ten behoeve van de gemeenteraad blijven enigszins achter, dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de vergaderingen van de gemeenteraad voor een groot deel van het jaar digitaal hebben plaatsgevonden. | -15 | v | |
College van burgemeester en wethouders | |||
De uitgaven op salarissen en sociale uitkeringen zijn lager uitgevallen dan bij de begroting geraamd. Dit is een structureel voordeel dat bij het opstellen van de begroting 2022 reeds is verwerkt. Daarnaast is er een vrijval van ruim € 1 ton vanuit de voorziening pensioenen wethouders. Door stijging van de rekenrente is er een lager doelkapitaal benodigd. | -221 | v | |
Doordat er, als gevolg van corona, minder (fysieke) bijeenkomsten zijn gehouden van de gemeentelijke adviescommissies is hier een voordeel te zien. | -37 | v | |
Als gevolg van de coronacrisis en het feit dat hierdoor minder (externe) activiteiten zijn georganiseerd, zijn de lasten op het gebied van representatie (bestuur en algemeen) dit jaar lager uitgevallen. | -26 | v | |
Communicatie | |||
Het nadeel communicatie wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere uitgaven dan geraamd op externe communicatie via, onder meer, de Schakel en Ervaar Maassluis. | 18 | n | |
Publieksdienstverlening | |||
Er is een beperkt nadeel te zien op het totaal van de producten van publiekszaken. Dit betreft, onder meer, rijbewijzen en paspoorten. Daarnaast zijn er hogere uitgaven te zien op naturalisatie dan geraamd, die niet geheel worden gedekt door de inkomsten op naturalisatie. | 17 | n | |
Bezittingen en ov. financiële middelen | |||
Er is bij gebouwen en gronden een voordeel behaald van € 110.000. Dit wordt veroorzaakt door hoger opbrengsten van de verhuur van de grond onder het Shell-station Laan 40-45 en overige huurinkomsten (voordeel 45k). Tegelijk is er eind 2021 een opbrengst gerealiseerd die niet geraamd is (voordeel 35k). De reclame-inkomsten vallen nadelig uit als gevolg van corona (nadeel 47k). | -47 | v | |
Het grootste verschil op dit taakveld wordt verklaard door een lagere onttrekking aan de reserve Onderhoud in het kader van het meerjarig onderhoudsplan (nadeel bijna € 6,5 ton). Op meerdere andere programma's (2, 4, 5, 6, 7 en overhead) zijn de corresponderende voordelen op de onderhoudsuitgaven te zien. Dit wordt veelal veroorzaakt doordat onderhoudswerkzaamheden niet zijn uitgevoerd. Tegelijk zijn er ook op dit specifieke taakveld minder uitgaven gedaan voor onderhoud (voordeel € 9.600). | 636 | n | |
Gebouwen niet openbare dienst | |||
Voor verschillende gemeentelijke gebouwen zijn minder onderhoudskosten gemaakt dan geraamd. Tegenover dit voordeel staat een lagere onttrekking (= nadeel) uit de reserve onderhoud gemeentelijke gebouwen binnen dit programma. | -103 | v | |
Overige verschillen | -12 | ||
Verschil definitieve begroting-rekening | 210 | n |