Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat heeft het gekost?

Analyse saldo programma

(bedragen x € 1.000)

Verschillenanalyse

Primaire begroting

4.378

Definitieve begroting

4.187

Verschil primaire-definitieve begroting

-190

v

Rekening 2021

4.243

Verschil definitieve begroting-rekening

55

n

Specificatie

(bedragen x 1.000)

Toelichting

2e Bestuursrapportage 2020

4

n

1e Bestuursrapportage 2021

9

n

Primaire begroting 2022

7

n

2e Bestuursrapportage 2021

-173

v

Laatste begrotingswijziging 2021

-37

v

Verschil

-190

v

De mutatie in de stand 'Primaire begroting' heeft betrekking op de budgetneutrale omzetting van de voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen naar de reserve onderhoud gemeentelijke gebouwen. Tegenover het (boekhoudkundige) nadeel in dit programma staat een (boekhoudkundig) voordeel op programma 0.

Verschillenanalyse

tableCell19

(bedragen x € 1.000)

Verschillenanalyse

Wegen, straten en pleinen

De baten met betrekking tot leges graafwerkzaamheden en vergoeding voor degeneratie van wegen waren hoger dan geraamd. Het pakket MOOR waarmee we deze activiteiten tegenwoordig registreren zorgt voor een realistischer beeld en inkomstenpatroon.

-26

v

De kosten voor precario-uitgaven aan medeoverheden staan nog wel geraamd, maar worden niet meer aan ons gefactureerd. Hierdoor ontstond een voordeel. Daarnaast waren er wat onderlinge verschillen tussen de producten Storingsonderhoud wegen, Groot onderhoud wegen en Kabels en Leidingen, die per saldo elkaar compenseerden.

-22

v

Openbare verlichting en VRI's

Het bedrag aan verhaalde schade aan de openbare verlichting is ruim hoger dan de raming. Hiertegenover staan ook hogere kosten aan reparatie, onderhoud en energie, maar per saldo is er een voordeel.

-20

v

Gladheidbestrijding

De kosten voor gladheidsbestrijding waren hoger in verband met de aanschaf van een nieuwe zoutoplosser en de aanvulling van de voorraad strooizout. Verder waren de onderhoudskosten hoger en hebben we gladheidsbestrijding extern in moeten huren die niet geraamd was.

17

n

Straatreiniging

De onkruidbestrijding op verhardingen en halfverhardingen, wat wij door een externe partij laten uitvoeren, is duurder dan geraamd. Dit komt deels door het feit dat we een groter areaal laten doen dan geraamd is. Daarnaast is er een nadeel ontstaan op straatvegen vanwege het afvoeren van veegvuil en de inhuur van extra veeg- en borstelmachines. Verder is er juist een voordeel op Papierprikken. Per saldo levert het een bescheiden nadeel op.

15

n

Verkeer en parkeren

Het onderzoek naar de afwikkeling bij afritten 6 en 7 is door een andere gemeente uitgevoerd. Maassluis draagt hier voor een deel aan bij, maar uiteindelijk is de afrekening van die gemeente niet in boekjaar 2021 ontvangen, waardoor een overschot is ontstaan. Deze afrekening zal in 2022 nog wel binnenkomen. Via de 1e berap zal het benodigde bedrag noodzakelijkerwijs bijgeraamd worden.

-35

v

Civiele kunstwerken

Het onderhoud aan de diverse beweegbare bruggen is hoger uitgevallen dan geraamd. Dit komt mede door het grote aantal storingen en reparaties bij o.a. de Koepaardbrug, de Schansbrug en de Coppelbrug en de nasleep van de calamiteit bij de Lijndraaiersbrug.

16

n

Gezien de huidige bedieningstijden van de bruggen in de buitenhaven en de beschikbare formatie om de bruggen te bedienen, heeft er externe inhuur voor brugbediening plaatsgevonden en is er een overschrijding ontstaan.

42

n

Materieel TV Wegen en verkeer

De kosten van het wagen- en machinepark wegen en verkeer waren hoger in verband met de inhuur van een kraantje. Voor veel werk moeten we een kraantje inhuren, omdat we daar niet zelf over beschikken. Inmiddels staat de investering in een eigen kraan geraamd in het investeringsprogramma waardoor deze overschrijding in de toekomst voorkomen kan worden. Daarnaast waren er hogere onderhoudskosten voor onder andere het materieel gladheidsbestrijding in verband met de extra inzet in het begin van het jaar.

10

n

De doorbelasting van huisvestingslasten en garagekosten naar het wagen- en machinepark van het taakveld wegen en verkeer was aanzienlijk hoger dan geraamd. De grootste oorzaken van deze overschrijding waren de extra kosten voor schoonmaak en desinfectie van de diverse ruimtes in verband met Corona.

50

n

Havens en watergangen

Op basis van de actualisatie van het beheerplan civiele kunstwerken is in de laatste begrotingswijziging 2021 een bedrag van 73.000 bijgeraamd op het budget voor het onderhoud aan de kademuren en daar tegenover is een onttrekking van dat bedrag aan de reserve geraamd. Bij de afsluiting van het jaar is echter gebleken dat deze bijraming achteraf gezien niet nodig was. Daarom is ook de onttrekking uit de reserve niet uitgevoerd. Per saldo loopt het resultaat op dit product op nul.

n

Overige verschillen

8

Verschil definitieve begroting-rekening

55

n

Deze pagina is gebouwd op 10/05/2022 17:05:57 met de export van 07/20/2022 11:59:52