Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Speerpunten

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Het beheerplan civiele kunstwerken is vastgesteld. De Lijndraaiersbrug is gerenoveerd; de beoogde restlevensduur is 50 jaar, waarbij tussentijds de brug nog eenmaal groot onderhoud en een nieuwe conservering nodig heeft.

Diverse wegen zijn versterkt of gereconstrueerd en gelijktijdig voorzien van verhoogde VOP (zebra) plateaus. Onder andere de Maasdijk (met de kruising A.Schweitzerdreef), de Schweitzerdreef bij station Steendijkpolder en de Industrieweg ter hoogte van de Maasweg en de Wagenstraat/ Rotonde Rozenlaan en de Kwartellaan zijn aangepakt. Bij de herinrichting van de Kwartellaan-, en singel is de waterberging in het kader van "Rainproof" geoptimaliseerd, dat betekend dat er zoveel mogelijk ruimte voor water is gecreëerd om piekbuien op te vangen. Maar ook dat tegelijk de afvoer zo efficiënt mogelijk is ingericht, om pieken te kunnen afvoeren en water vast te kunnen houden voor droge perioden.

De herstructurering van de woningen in Sluispolder-West loopt voorspoedig. Deze werkzaamheden vergen nu en de komende jaren veel (beheer) geld dat daardoor niet meer beschikbaar is voor andere woonwijken.

Een aantal grote investeringen loopt door diverse oorzaken vertraging op. Voorbeelden hiervan zijn de renovatie van de Lijndraaiersbrug, die op verzoek van de winkeliersvereniging is uitgesteld en inmiddels is afgerond; de metropolitane fietsroute (MFR) waar eerst nadere besluitvorming in de raad voor nodig was en de vervanging van kademuur M1 (Haven) waar de beoogde uitvoeringsmethode tot onverwachte risico's leidt. Hierdoor moeten we een stap terug in het ontwerpproces zetten.

Deze pagina is gebouwd op 10/05/2022 17:05:57 met de export van 07/20/2022 11:59:52