Programma 6 Sociaal domein

Wat heeft het gekost?

Analyse saldo programma

(bedragen x € 1.000)

Verschillenanalyse

Primaire begroting

33.607

Definitieve begroting

32.980

Verschil primaire-definitieve begroting

-627

v

Rekening 2021

32.707

Verschil definitieve begroting-rekening

-273

v

Specificatie

(bedragen x 1.000)

Toelichting

2e Bestuursrapportage 2020

48

n

1e Bestuursrapportage 2021

n

Primaire begroting 2022

27

n

2e Bestuursrapportage 2021

883

n

Laatste begrotingswijziging 2021

-1.585

v

Verschil

-627

v

De mutatie in de stand 'Primaire begroting' heeft betrekking op de budgetneutrale omzetting van de voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen naar de reserve onderhoud gemeentelijke gebouwen. Tegenover het (boekhoudkundige) nadeel in dit programma staat een (boekhoudkundig) voordeel op het programma bestuur en dienstverlening (0).

Verschillenanalyse

tableCell19

(bedragen x € 1.000)

Verschillenanalyse

Vreemdelingen

Met ingang van 2022 voert Stroomopwaarts namens de MVS-gemeenten alle werkzaamheden rondom de nieuwe wet inburgering uit. Om te zorgen dat SOW daarmee goed aan de slag kan, is er in 2021 extra geld uitgegeven aan ICT-voorzieningen, overdracht van kennis en het opleiding van nieuwe medewerkers. Via de Decembercirculaire is budget ontvangen vanuit het ministerie. Dit budget wordt via de resultaatbestemming overgeheveld naar 2022.

-17

v

Kinderdagopvang

Vanwege corona had de GGD het afgelopen jaar erg druk. Daardoor is er minder aan handhaving en huisbezoek van de kinderopvang gedaan. De eindafrekening is hierdoor een stuk lager uitgevallen.

-10

v

Samenkracht en burgerparticipatie

Ook in 2021 heeft Corona parten gespeeld in de uitvoering van het brede programma SamenzijnwijMaassluis. Veel activiteiten zijn niet doorgegaan, gebouwen waren gesloten en bewonerscommissies beperkten hun inzet. Ook tijdens de week van de ontmoeting werden we beperkt door maatregelen.

-83

v

Er zijn minder kosten gemaakt voor onderhoud ten opzichte van de raming uit het meerjarenonderhoudsplan. Tegenover het voordeel op dit programma staat een lagere onttrekking (= boekhoudkundig nadeel) aan de reserve bij het programma bestuur en dienstverlening.

-43

v

Verhuur ontmoetingsruimte P.C. Hooftlaan/ G.A. Brederolaan.

-12

v

Sociale samenhang en wijkopbouw

Omdat door de coronamaatregelen ook in 2021 het niet gemakkelijk is geweest om alle reguliere acties en activiteiten op het gebied van wijkbeheer en gebiedsbudget uit te voeren, zijn de uitgaven lager uitgevallen dan geraamd. De inkomsten zijn iets hoger uitgevallen doordat er meer uitgaven dan geraamd in aanmerking kwamen voor 50% vergoeding door Maasdelta.

-17

v

Bijstandsverlening & inkomensvoorziening

In het lopend begrotingsjaar is een inschatting gemaakt van de onderuitputting op de BUIG-middelen. In de slotwijziging 2021 is op basis van deze inschatting € 972.000 vrijgevallen ten gunste van het resultaat. Deze inschatting blijkt te positief te zijn geweest, waardoor er op dit taakveld nu sprake is van een nadeel.

173

n

Armoede- en schuldenbeleid

De uitgaven op de kindregelingen zijn als gevolg van Covid-19 achtergebleven ten opzichte van de raming, waardoor er in 2021 sprake is van een incidenteel voordeel op het armoede budget.

-64

v

Het overschot op armoede van € 64.000 is gestort in de reserve Sociaal domein voor een verdere impuls van de armoederegelingen in 2022 (bijvoorbeeld voor energie-armoede).

64

n

Begeleide participatie

De uitvoeringskosten van Stroomopwaarts zijn, door een ontvangst van een Europees Sociaal Fonds (ESF)-subsidie en doordat het voordelig rekeningresultaat 2020 is teruggevloeid naar de gemeente, lager uitgevallen. Op dit taakveld leidt dit tot een voordeel.

-172

v

Via de decembercirculaire 2021 is de gemeente gecompenseerd voor de exploitatietekorten als gevolg van Covid-19 bij het sociaal werkleerbedrijf. Deze compensatie is rechtstreeks doorbetaald aan Stroomopwaarts MVS. Op dit taakveld geeft dit een nadeel, de dekking is aanwezig binnen het overzicht 'algemene dekkingsmiddelen'.

101

n

Reintegratie & participatievoorzieningen

De uitvoeringskosten van Stroomopwaarts zijn, door een ontvangst van een ESF-subsidie en doordat het voordelig rekeningresultaat 2020 is teruggevloeid naar de gemeente, lager uitgevallen.

-158

v

Maatwerkvoorzieningen (Wmo)

De uitvoeringskosten voor de Wmo van de Rogplus worden over twee taakvelden in onze begroting verdeeld, namelijk op het taakveld Maatwerkvoorziening (Wmo) en op het taakveld Maatwerkdienstverlening 18+. Met de verwerking van het voordelig (concept) resultaat van de jaarrekening 2021 van de Rogplus ontstaat er op dit taakveld een onderschrijding van € 230.000.

-230

v

Het voordelige jaarrekeningresultaat 2021 van de Rogplus á € 217.000 wordt gestort in de reserve Wmo met als doel toekomstige fluctuaties in de exploitatie te kunnen egaliseren.

217

n

Maatwerkdienstverlening 18+

Met de verwerking van het voordelig (concept) jaarrekeningresultaat 2021 van de Rogplus ontstaat er een onderschrijding van € 221.000. Daarnaast zijn de incidentele middelen (€ 95.000) voor de implementatie van de uitvoeringsprogramma Wmo nog niet besteed.

-316

v

Via de btw-compensatiefonds ontvangen wij een btw-teruggave op de eigen bijdrage gehandicaptenvervoer. In 2021 bedraagt deze teruggave € 60.000.

-60

v

Voor de implementatie van het uitvoeringsprogramma Wmo was een onttrekking van € 95.000 uit de reserve Innovatie Sociaal domein geraamd. De middelen zijn dit jaar nog niet ingezet, waardoor de onttrekking uit de betreffende reserve niet nodig is. De middelen zullen in 2022 alsnog worden ingezet.

95

n

Het voordelig jaarrekeningresultaat 2021 van de Rogplus van € 277.000 wordt gestort in de reserve Wmo met als doel toekomstige fluctuaties in de exploitatie te kunnen egaliseren.

277

n

Schuldhulpverlening

De eindafrekening op schuldhulpverlening was lager dan verwacht. Dit geeft een incidenteel voordeel.

-21

v

Maatwerkdienstverlening 18-

De meerkosten jeugd als gevolg van corona bedragen € 70.000. De meerkosten worden gedekt door een onttrekking uit het Corona noodfonds.

70

n

Opvang en beschermd wonen

De onderbestede middelen voor maatschappelijk opvang en beschermd wonen worden conform afspraak gestort in de reserve Beschermd Wonen om zodoende de doordecentralisatie in te toekomst te kunnen bekostigen.

-930

v

Er is minder inzet nodig geweest op het gebied van bemoeizorg wat resulteert in lagere uitgaven op het beleidsterrein verwarde personen.

-22

v

De uitvoering van de taken maatschappelijke opvang en beschermd wonen is bij de gemeente Vlaardingen als centrumgemeenten belegd. In 2021 er sprake van een onderschrijding op dit budget van € 930.000.

930

n

Overige verschillen

-45

Verschil definitieve begroting-rekening

-273

v

Deze pagina is gebouwd op 10/05/2022 17:05:57 met de export van 07/20/2022 11:59:52