Wat hebben we daarvoor gedaan?
Afvalinzameling
De raad heeft op 19 november 2019 gekozen voor de invoering van omgekeerd inzamelen om de hoeveelheid huishoudelijk restafval te beperken. Het omgekeerd inzamelen zal geleidelijk worden ingevoerd. In 2020 is een start gemaakt met het project bij de flat aan de Zwaluwstraat. Er is een communicatieplan “Samen halen we meer uit afval“ opgesteld.
Het communicatie- en participatieplan zet in op twee hoofdlijnen: hoe verminderen we de afvalberg en hoe kunnen we afval zo goed mogelijk scheiden? De communicatiestrategie richt zich op alle onderdelen van de afvalketen: afval (eerder) scheiden en afval verminderen, zwerfafval, bedrijfsafval, kringloop en huishoudelijk afval. Communicatie en participatie worden met het credo ‘Haal meer uit afval - Wat je doet telt!’ ingezet om gedragsverandering van alle betrokkenen te bevorderen. Op het gebied van communicatie onder andere de volgende activiteiten ondernomen:
- Berichtgeving diverse kanalen: gemeente infopagina in de Schakel, lokale media en social media;
- Informatiebijeenkomsten;
- Enquête duurzaamheid, waarin veel aandacht voor vragen over afval;
- Communicatie en participatie pilot Zwaluwstraat (onder andere bewonersbrieven, afvalpas, flyer met instructie).
- Communicatie over milieustraat (extra in verband met de Corona maatregelen).
Implementatieplan Omgekeerd Inzamelen.
Op 18 mei 2021 heeft de raad ingestemd met het beschikbaar stellen van een investeringskrediet ten behoeve van de implementatie van het project "Omgekeerd Inzamelen". Voor het gehele project is een implementatieplan gemaakt. In dit plan staan planning en overige uitgangspunten. Het is een operationalisering van het besluit "Omgekeerd Inzamelen". Dit plan is op 20 april 2021 vastgesteld door het college en ter kennis gebracht van de raad op 18 mei 2021. De uitgangspunten voor plaatsing van ondergrondse containers voor laagbouwlocaties zijn vastgesteld door de raad. Hierbij worden kaders aangegeven waaraan de te gebruiken locaties voor ondergrondse containers moeten voldoen.
Voor de startwijk in de Vogelbuurt zijn op 14 en 15 juli 2021 inloopbijeenkomsten gehouden.
Voor de te plaatsen ondergrondse containers is een locatieplan gemaakt dat ter visie heeft gelegen. Er zijn 10 zienswijzen ingediend. Aan de locaties op zich zijn geen aanpassingen gedaan. Het locatieplan is vastgesteld door het college op 26 oktober 2021 en het aanwijzingsbesluit hiertoe is gepubliceerd in het gemeenteblad.
Fasegewijs zullen de andere wijken volgen.
Aanbesteding inzamelmiddelen
Vanaf medio 2021 is de Europese aanbestedingsprocedure doorlopen voor het leveren, plaatsen en onderhouden van inzamelmiddelen ten behoeve van het "Omgekeerd Inzamelen" van afvalstoffen en grondstoffen. Op 21 december 2021 heeft het college ingestemd met de definitieve gunning voor het leveren en plaatsen van ondergrondse containers aan DBI Milieuservice B.V. en voor het leveren en uitzetten van minicontainers aan SULO Nederland B.V.
Invoeren Ja-Ja brievenbussticker en aanpassen Afvalstoffenverordening
Per 1 oktober 2021 is de Ja-Ja-brievenbussticker ingevoerd. De regeling houdt in dat ongeadresseerd reclamedrukwerk slechts mag worden bezorgd bij huisadressen waar een Ja-Ja sticker is aangebracht, het zogenaamde opt-in systeem. Huis-aan-huisbladen vallen buiten de reikwijdte.
Voor het invoeren van het opt-in systeem was een actualisatie van de Afvalstoffenverordening noodzakelijk.
De nieuwe Afvalstoffenverordening Maassluis 2021 is opgesteld conform het laatste model van de VNG
(26 maart 2021). De belangrijkste inhoudelijke wijzigingen zijn de implementatie van het besluit Gescheiden Inzameling Huishoudelijke Afvalstoffen, het opnemen van bepalingen over ongeadresseerd drukwerk (opt-in systeem) en het opnemen van bepalingen over kadavers van gezelschapsdieren.
De geactualiseerde Afvalstoffenverordening is op 28 september 2021 door de raad vastgesteld.
Betere scheiding van bedrijfsafval en huishoudelijk afval
Op de milieustraat zijn hiertoe maatregelen getroffen, alleen de bedrijven die een contract hebben kunnen tegen betaling terecht bij de milieustraat. Het klantenbestand is opgeschoond en de routes zijn geoptimaliseerd. Er worden geen andere afvalstromen meer meegenomen dan waarvoor een contract is afgesloten. Hierdoor wordt vermenging voorkomen. Naast opschoning heeft dit geleid tot nieuwe klanten en uitbreiding van dienstverlening.
Milieustraatbezoek
Inwoners van Maassluis kunnen gratis verschillende soorten afval (bouw- en sloopafval, grof tuinafval, afgedankte meubels, elektrische apparaten en onder andere chemisch afval) inleveren.
Hiervoor moet dan wel een afspraak worden gemaakt. Hierdoor is er een daling van milieustraatbezoek geweest. Dit leidde tot minder aanbod van afval en het beëindigen van afvaltoerisme.
Door genoemde maatregelen komen we tot een betere scheiding van bedrijfs- en huishoudelijk afval en een meer rechtvaardige verdeling van de kosten.
Zwerfafval
In het kader van preventie en aanpak van zwerfafval zijn ook in 2021 de nodige maatregelen uitgevoerd. Vanuit het Duurzaamheidscentrum worden lessen aangeboden aan basisscholen, te weten Sarah's Wereld, Koos de vuilnisman en spelen in een schonere wijk. Deze zwerfafvallessen dragen bij aan de bewustwording van het belang van een schone leefomgeving van scholieren.
Scholen worden geïnteresseerd voor het label "afvalvrije school". Onder andere De Parasol heeft hieraan meegedaan. Voor het schoonmaken van de openbare ruimte zijn opruimpakketten gefaciliteerd aan bewoners en scholen. Maassluis heeft weer deelgenomen aan de week van Nederland Schoon en de Clean-up Day. Helaas was dit door Corona improviseren en anders dan andere jaren. Door onder andere het wederom niet doorgaan van de Furieade kon ook de relevante informatie niet worden gedeeld.
Ook de gebruikelijke zwerfafvalbijeenkomst voor vrijwilligers aan het einde van het jaar op de milieustraat kon dit jaar niet doorgaan. Wel is aan alle vrijwilligers een waardebon verstrekt als blijk van waardering voor hun inzet. De Schoonaanhanger krijgt steeds meer bekendheid en is weer diverse keren uitgeleend aan scholen en bewonersorganisaties.
Maassluis Rainproof
Alle nieuwe gemeentelijke projecten en een deel van de lopende projecten zijn aangepast aan de Rainproof normen. Binnen de plangrens van een project moet minimaal 60 mm berging gerealiseerd worden. De riolering moet berekend worden op een bui 09. Alle gebouweigenaren moeten sinds 2020 1 m3 berging op eigen terrein realiseren.
- De nieuwbouw de nieuwbouw ontwikkelingen in Wilgenrijk worden in samenwerking met de ontwikkelaar zo uitgewerkt dat deze wijk volledig Rainproof wordt.
- Er is een vliegende start gemaakt met het oplossen van in het BRP benoemde knelpunten en aandachtsgebieden. Eén van de grootste knelpunten in de GAB-laan is naar een aanvaardbaar niveau gebracht en zal in 2022 nog verder doorontwikkeld worden.
- Het BRP knelpunt aan de Lijnbaan is opgelost.
Een kleine greep uit gerealiseerde de projecten die een grote bijdrage leveren aan "Maassluis Rainproof":
- HWA verbinding Maassluis-West is na het laatste stuk in de Uiverlaan en het Lepelaarplantsoen volledig gereed en in gebruik.
- De Pilots met diepte-infiltratie langs de Kwartellaan en in het van Beethovenpark zijn geplaatst en worden in 2022 in gebruik genomen.
In het Uitvoeringsprogramma 2022 is een totaal overzicht van de afgeronde projecten te vinden. Ook bij diverse door externe gerealiseerde projecten, zoals in Wilgenrijk en de Burgemeesterswijk, gaan de ontwikkelaars en aannemers heel ver om hun lopende projecten Rainproof te maken. De goede samenwerking met het Hoogheemraadschap van Delfland zorgt er voor dat er veel meer bereikt wordt.