Programma 8 Ruimtelijke ordening, bouwen en wonen

Speerpunten

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Woonvisie
In de Maassluise Woonvisie 2019-2024 staan de volgende zeven opgaven centraal:

  1. Betaalbaar voor alle groepen
  2. Doorstroming en woonruimtebemiddeling
  3. Bouwen, bouwen, bouwen
  4. Maassluis duurzamer maken
  5. Wonen met begeleiding en zorg
  6. Leefbaarheid in wijken en buurten bevorderen
  7. Tijdelijk wonen

Met Maasdelta en de Vereniging Bewoners Belangen Maasluis worden over de zeven opgaven jaarlijks prestatieafspraken gemaakt.

Opgave 1: Betaalbare woningen
Ter bevordering van de bouw van betaalbare woningen voor lagere en middeninkomens werken we sinds 2020 bij nieuwe bouwplannen met de Verordening doelgroepen woningbouw.  Ook wordt waar mogelijk bij de nieuwbouw van betaalbare koopwoningen een verkoop regulerend beding en zelfbewoningsplicht ingevoerd.
Op basis van raadsmoties over starterswoningen is besloten tot invoering van een ‘Maassluis model voor duurzaam betaalbare koopwoningen, dit onder voorbehoud van goedkeuring door de NHG (Nationale Hypotheek Garantie). Daarnaast is er een nieuwe Verordening Startersleningen vastgesteld, waarmee startersleningen voor koopwoningen kunnen worden verstrekt tot aan de NHG-grens.  
Met Maasdelta is afgesproken om haar aandeel in de 6.020 sociale huurwoningen woningen in 2030 te bereiken, en zodoende niet onder de 33% aan sociale huur in de bestaande woningvoorraad te zakken. In Wilgenrijk, op de Kade, op het Balkon is met de betrokken ontwikkelaars opnieuw het aantal en type woningen besproken. Hierdoor komen er meer woningen in totaal en meer woningen met een prijs die betaalbaar is voor mensen met een middeninkomen.

Opgave 2: Doorstroming en woonruimtebemiddeling
Het vooral bouwen van woningen die doorstroming bevorderen doen we onder andere in Wilgenrijk voor doorstroming naar de duurdere segmenten. In de Vlootschouwer worden woningen gerealiseerd die zorgen voor doorstroming van senioren, zodat eengezinswoningen vrijkomen. Ook de appartementen aan de Waterweg (onder andere op het Balkon en aan de Kade) zijn gewild bij doorstromende senioren.
De Verordening Woonruimtebemiddeling benoemt knelgroepen en voorrangssegmenten in de sociale huur, conform onze Woonvisie. De schaarse woningen komen daardoor grotendeels terecht bij deze knelgroepen. Maasdelta gaat meer woningen beschikbaar houden voor senioren die eengezinswoningen achterlaten.
Het maatwerkoverleg, waarin Gemeente, Vraagraak en Maasdelta maatwerk-vragen beoordelen, heeft in 2020 zeven woningen (op een totaal van 271) toegewezen. De aantallen over 2021 worden in de loop van voorjaar 2022 bekend.

Opgave 3: Bouwen, Bouwen, Bouwen
Voldoende woningbouw en spreiding van sociale woningbouw is een regionaal samenhangende opgave. Wij werken in regioverband nauw samen met provincie, regio(gemeenten) en corporaties om die opgave tot stand te brengen (Regioakkoord). Ter uitvoering heeft de provincie subsidie ter beschikking gesteld. Maassluis heeft daarvan geprofiteerd door voor de in 2021 te bouwen sociale huurwoningen op De Kade (75), op het Balkon (59) en op de Albedalocatie (is Vlootschouwer) (70) in totaal ca. € 1,5 mln. subsidie toegekend te krijgen. Medio 2021 is daar door de provincie € 0,5 mln. aan toegevoegd voor nieuwbouw van sociale huur in de Burgemeesterswijk. Ook voor het project De Kade is subsidie verkregen: het gaat hierbij om €3,7 mln. aan Woningbouw impuls subsidie van het Rijk. Voor de regio Rotterdam is er een regionale woonvisie en een nieuwe regionale woningbehoefte raming gereedgekomen. De raming geeft aan wat in de verschillende gemeenten zou moeten worden gebouwd om aan de vraag tegemoet te komen. De woningbehoefteraming is de basis voor de herijking van de woningbouwafspraken in het Regioakkoord.

Opgave 4: Maassluis duurzamer maken
De Transitievisie Warmte is in het najaar van 2021 door de gemeenteraad vastgesteld. Dat is gedaan in samenspraak met partners, waaronder Maasdelta. Klimaatadaptief bouwen wordt in de plannen van Sluispolder-west meegenomen. Het stimuleren van particulieren tot het nemen van zogenaamde 'no regret' maatregelen wordt op verschillende manieren gedaan, waaronder een communicatie aanpak waarbij informatie wordt gegeven, extra advies en financieringsmogelijkheden, zoals de gemeentelijke  duurzaamheidslening. Er zijn verschillende informatiebijeenkomsten gehouden met thema's als isolatie en zonnepanelen e.d..

Opgave 5: Wonen met begeleiding en zorg
Samen met Maasdelta wordt onverminderd ingezet op doorstroming naar de woningen in een straal rondom de woonservicezones. De campagne ‘Wat als…’ en’ ‘Steek je licht op over later’ zijn gericht op het ouder worden en wonen op de oude dag. Ook seniorenwelzijn besteedt aandacht aan deze vragen in de huisbezoeken. Voor nieuwbouwlocaties Station West e.o. en Burgemeesterswijk wordt bekeken of geclusterd wonen met welzijn en zorg mogelijk is. Voor de wooncomplexen Vloot en Oud Sluys wordt door partijen een mogelijkheid van opplussen naar ‘wonenPlus’ onderzocht.

Opgave 6: Leefbaarheid in wijken en buurten bevorderen
Met Maasdelta zijn afspraken gemaakt over de wederzijdse inzet bij leefbaarheid in het kader van ‘de wijk op maat’. De gemeente heeft een eenzaamheidsaanpak in hele stad waarin ook veel aandacht is voor ontmoeten. Het bestemmingsplan overbewoning is sinds begin dit jaar in uitvoering. Er is inmiddels ervaring opgedaan en met de handhaving daarvan. In het belang van de krapte op de woningmarkt en de leefbaarheid is de voorbereiding begonnen voor een APV-regeling goed verhuurderschap, waarmee ook bij bestaande situaties van misstanden kan worden ingegrepen.

Opgave 7: Tijdelijk wonen
Met Maasdelta is een prestatieafspraak gemaakt over het pauzewoningen en maatwerkwoningen. De toewijzingen verlopen via het Maatwerk overleg, dat vrij streng kijkt naar maatwerkoplossingen. Pauzewoningen worden mondjesmaat toegekend. Voor het tegengaan van kopen om te verhuren is gestart met de verkenning van de eventuele mogelijkheden van opkoopbescherming in de bestaande woningvoorraad. Tot slot zijn er verkennende gesprekken geweest met initiatiefnemers voor de eventuele realisatie van short-stay woningen voor arbeidsmigranten. Deze hebben nog niet geleid tot concrete afspraken.

Deze pagina is gebouwd op 10/05/2022 17:05:57 met de export van 07/20/2022 11:59:52