Programma 1 Veiligheid en handhaving

Speerpunten

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Cameratoezicht
De gemeente beschikt over twee mobiele camera-units. Beide mobiele camera's zijn gedurende het jaar op diverse plekken in de stad ingezet. In de periode van de jaarwisseling is aanvullend een mobiele camera gehuurd. Ten aanzien van vast cameratoezicht bij de metrostations is de raad eind 2021 geïnformeerd dat het plaatsen van vaste camera’s op deze locaties op dit moment niet past binnen de wet- en regelgeving.

Preventief fouilleren
In maart besloot de burgemeester om de drie metrostations aan te wijzen als veiligheidsrisicogebied. Van 1 april tot 1 september 2021 zijn er in de aangewezen veiligheidsrisicogebieden 52 personen gefouilleerd. Deze fouilleringen vonden plaats op a-selectieve basis. Hierbij zijn in totaal bij elf personen wapens, waaronder messen, aangetroffen. In oktober 2021 besloot de burgemeester opnieuw op de drie metrostations aan te wijzen als veiligheidsrisicogebied voor een periode van zes maanden.

Polarisatie
Begin 2021 is de training Cultuur sensitief communiceren georganiseerd voor ambtenaren.
Met het Netwerk Sleutelfiguren is het afgelopen jaar vooral digitaal contact geweest.
Vanuit de Veiligheidsalliantie (VAR) is gestart met een onderzoek dat de basis vormt voor een handreiking die is toegespitst op wat gemeenten kunnen doen binnen het krachtenveld Polarisatie. De handreiking is begin 2022 beschikbaar.

Beheersbare jaarwisseling
Een aantal keer is met betrokken partners (brandweer, politie, Welzijn E25, Maasdelta) overlegd over de  jaarwisseling 2021-2022. Mede door de coronamaatregelen en het vuurwerkverbod was het een beheerste jaarwisseling. Er hebben zich gelukkig geen ernstige ongevallen voorgedaan. Er is veel energie gestoken in preventieve maatregelen. Het landelijke vuurwerkverbod, de corona- en veiligheidsmaatregelen hebben geleid tot minder mensen op straat, minder slachtoffers en minder afval op straat. Desondanks is er toch nog veel, vooral zwaar, vuurwerk afgestoken. De aangerichte schade was helaas meer dan voorgaande jaren. Vooral Maasdelta kreeg te maken met aanzienlijke schade door opgeblazen postkasten.

Deelname Landelijke Stuurgroep Interventieteams (LSI)
Vanaf 2020 heeft de gemeente deelgenomen aan het LSI project. Dit project waarbij de VNG ons heeft begeleid - om in samenwerking met diverse ketenpartners integraal onder andere adresgerelateerde problematiek en daarmee samenhangende belasting- en uitkeringsfraude en mogelijke vormen van mensenhandel en andere ondermijnende activiteiten te voorkomen en terug te dringen - is per 1 december 2021 beëindigd. Er is eind 2021 gestart met een evaluatie, welke in het eerste kwartaal 2022 zal worden afgerond. Een plan van aanpak om het project binnen de gemeente te borgen zal ook komend jaar worden afgerond. Ondertussen wordt er beleid aangepast en processen op orde gebracht.  

Zorgdragen voor adequate brandweer- en ambulancezorg
In december 2021 heeft de directeur van de Ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond (ARR) in een digitale themabijeenkomst de prestaties van de ambulancedienst toegelicht. Wanneer er echt spoed is (reanimatie) worden er naast de hulpdiensten ook burgers gealarmeerd (via HartslagNu) snel de benodigde hulp kan worden geboden.
Het gaat bij het optreden van de hulpdiensten dan zeker ook om de kwaliteit van de geboden zorg, deze is van een hoog niveau. Bij de ARR komt dit met name tot uitdrukking in een hoge klanttevredenheid.

De beschikbaarheid van vrijwilligers bij de brandweerpost in Maassluis is goed te noemen. Deels komt dit doordat door de COVID-19 pandemie mensen veel meer thuis werken en daardoor ook overdag beschikbaar zijn. Ook de wervingsactiviteiten hebben tot aanwas geleid. Zo zijn er in 2021 drie mensen volledig opgeleid en zijn er twee nieuwe mensen in opleiding gegaan. Daarnaast zijn er drie kandidaten die meelopen in een snuffelstage-traject. Twee hiervan zijn afkomstig vanuit de jeugdbrandweer die als een kweekvijver nu ook echt vruchten gaat afwerpen. Zoals bij iedere organisatie heeft ook de brandweer te maken met uitstroom veelal veroorzaakt door verhuizing.

Bereikbaarheid hulpdiensten
Een goede bereikbaarheid van de wijken voor de hulpdiensten is van groot belang. Door een toenemende parkeerdruk zijn straten vol en kunnen op sommige plaatsen de brandweervoertuigen en niet of met veel moeite komen. Samen met de gemeente, brandweer en politie zijn alle knelpunten die vanuit de inwoners zijn aangedragen langsgegaan en waar mogelijk zijn oplossingen aangebracht.

Deze pagina is gebouwd op 10/05/2022 17:05:57 met de export van 07/20/2022 11:59:52