Wegen
Beleidskader
Het beleid is vastgelegd in de VOR (Visie Openbare Ruimte 2015-2030), de Wegenstructuurvisie Maassluis 2010-2025 en de aanpak van de parkeerproblematiek en woon-school routes. Het Wegenbeheerplan is het kader voor het beheer van de openbare verharding. De hoofddoelen van het Wegenbeheerplan zijn conserverend beheer (het in stand houden van het bestaande) en ontwikkelingsbeheer (het uitvoeren van nieuw vastgesteld beleid). Het conserverend beheer bestaat uit storingsonderhoud (kleinschalige reparatiewerkzaamheden), groot onderhoud (bijvoorbeeld herstraten of opnieuw asfalteren) en reconstructies. Het ontwikkelingsbeheer wordt zo veel mogelijk toegepast bij groot onderhoud en reconstructies van de verhardingen. Het voordeel hiervan is, dat er minder kapitaalvernietiging plaatsvindt en dat er minder overlast voor inwoners, bedrijven en bezoekers ervaren wordt. In het Wegenbeheerplan is opgenomen dat er duurzaam wegenbeheer wordt toegepast op onder meer het gebied van geluid, milieu en bodem en de veranderende klimaatinvloeden.
Kwaliteitsniveau
Om de staat van de wegen goed in beeld te hebben en daar adequaat onderhoud op te kunnen plegen wordt het gehele areaal om de twee jaar onderworpen aan een globale visuele weg-inspectie (de laatste heeft plaatsgevonden in maart 2021. Daarnaast wordt ieder jaar een schouw van de bestaande verhardingen uitgevoerd. De gemeente heeft circa 1,5 miljoen m2 aan verschillende soorten verharding in beheer.
Onderstaande tabel geeft het bestaande kwaliteitsniveau van de wegtypen weer. De classificatie is conform de CROW-richtlijnen. Dit vormt de basis voor de prioritering van het onderhoud. De resultaten worden samengevat in een goed-matig-onvoldoende verhouding. De inspectie is in het voorjaar van 2021 uitgevoerd. Doordat de inspectie vroeg in het voorjaar is uitgevoerd zijn de resultaten van de grote projecten 2021 nog niet in de kwaliteiten verwerkt. Het % onvoldoende kwam in de inspectie weer op 13%. Een % onvoldoende van tussen de 7,5 en 10% wordt binnen de CROW-systematiek als normaal gezien.
Verhardingssoort / kwaliteit | 2021 | 2020 | 2017 | 2021 | 2020 | 2017 | 2021 | 2020 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Goed | Goed | Goed | Matig | Matig | Matig | Onvoldoende | Onvoldoende | Onvoldoende | |
Asfalt | 66% | 73% | 82% | 21% | 16% | 5% | 12% | 11% | 13% |
Elementen beton | 53% | 54% | 56% | 36% | 38% | 33% | 12% | 9% | 11% |
Elementen gebakken | 38% | 41% | 44% | 46% | 42% | 39% | 16% | 18% | 17% |
Tegels | 34% | 43% | 32% | 52% | 46% | 57% | 14% | 11% | 11% |
Diversen | 27% | 45% | 44% | 51% | 47% | 39% | 14% | 8% | 13% |
Totaal | 46% | 52% | 52% | 38% | 36% | 35% | 13% | 11% | 13% |