Civiele kunstwerken
Onder civiele kunstwerken wordt in deze paragraaf verstaan de civieltechnische objecten in de buitenruimte. Hierbij kan worden gedacht aan bruggen, tunnels en kades, maar ook keermuren en trapconstructies. Per onderwerp zijn of worden beheerplannen opgesteld.
Beleidskader
Kademuren
De hoofddoelen voor Kademuren zijn conserverend beheer (ofwel het in stand houden van wat we hebben) en ontwikkelingsbeheer (ofwel het uitvoeren van nieuw vastgesteld beleid). Afgeleide doelstelling hiervan is: door tijdige signalering het voorkomen van financiële pieken en veiligheidsrisico’s. De kademuren zijn gedeeltelijk ook gemeentelijke monumenten, hiermee wordt bij onderhoud, renovatie en reconstructie rekening gehouden.
Binnen de gemeentegrens is een groot aantal kademuren aanwezig met een totale lengte van circa 3.350 meter. Hiervan is 2.686 meter in eigendom/ beheer van de gemeente. De informatie over de onderhoudstoestand van de kademuren, die verkregen wordt uit de schouw-, en inspectieresultaten, is in 2020 verder uitgebreid met het uitvoeren van deformatiemetingen. Eind 2021 is gestart met een pilot voor de ontwikkeling van een Digital Twin van de kademuren; een digitaal model gevoed met Lidar, fotogrammetrie en sonar beelden en metingen, aangevuld met de ontwerptekeningen en berekeningen waarmee de restlevensduur beter voorspeld kan worden. De Uiterlijke gebreken zoals scheuren en verzakkingen worden veelal vooraf gegaan door nog nauwelijks zichtbare deformaties; middels de genoemde metingen worden deze in beeld gebracht. De Digital Twin is nog in het pilot stadium, medio 2022 worden de eerste resultaten verwacht.
Civiele kunstwerken (Bruggen en onderdoorgangen)
Zoals bij al het beheer kademuren wordt ook bij bruggen en onderdoorgangen onderscheid gemaakt tussen conserverend beheer en ontwikkelingsbeheer. Conserverend beheer richt zich in hoofdzaak op technisch noodzakelijke acties om het areaal in stand te houden. Ontwikkelingsbeheer voegt daar acties aan toe om nieuwe ambities ten aanzien van het areaal te bereiken; ambities zoals onder meer bepaald worden met de “Visie openbare ruimte” (VOR), duurzaamheidsbeleid, of voortvloeiend uit specifieke gebiedsontwikkeling- of herinrichtingsbesluiten, maar ook door wijziging in wet- en regelgeving.
De kwaliteit van de civieltechnische kunstwerken wordt aan de hand van vier aspecten beschreven: Veiligheid, Functionaliteit, Gebruikswaarde en Restlevensduur. De specifieke beheeracties die voortvloeien uit de beschreven kwaliteitsniveaus voor de civieltechnische kunstwerken zijn verder uitgewerkt in het Beheerplan Civiele Kunstwerken 2021-2025
De beweegbare bruggen worden 2 keer per jaar geïnspecteerd, de vaste bruggen eens per 5 jaar. De laatste inspectie was in 2017; in 2022 wordt een nieuwe inspectie uitgevoerd.
Overige kunstwerken
De beleidskaders voor overige kunstwerken, zoals bijvoorbeeld trappen en keermuren, sluiten aan op conserverend beheer en ontwikkelingsbeheer zoals hierboven omschreven. Een belangrijke beleidscomponent is ook hier de Visie Openbare Ruimte (VOR).
Financiële consequenties
(bedragen x € 1.000) | |||
Onderhoud programma 2 | Begroting | Rekening | Investeringen |
2021 bijgesteld | 2021 | 2021 | |
Wegen | 1.125 | 1.148 | 1.651 |
Openbare verlichting en VRI | 485 | 465 | 355 |
Civiele kunstwerken | 314 | 330 | 956 |
Eigen uren onderhoud programma 2 | 1.096 | 1.096 | 0 |
Totaal | 3.020 | 3.039 | 2.962 |
(bedragen x € 1.000) | |||
Reserves | 1-1-2021 | Mutaties | 31-12-2021 |
2021 | |||
Reserve onderhoud wegen | 270 | 0 | 270 |
Reserve bruggen | 157 | -74 | 83 |
Reserve onderhoud kademuren | 261 | 0 | 261 |
Totaal | 687 | -74 | 613 |