Reinigingsheffing
De reinigingsheffingen kunnen worden onderverdeeld in een afvalstoffenheffing en reinigingsrechten.
De afvalstoffenheffing wordt, op grond van artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer, geheven van huishoudens. Reinigingsrecht wordt daarentegen geheven van bedrijven. Het verschil tussen reinigingsrechten en afvalstoffenheffing is dat het reinigingsrecht een zogeheten retributie is, terwijl de afvalstoffenheffing een belasting is. Reinigingsrechten worden per 1 januari 2021 niet meer geheven in Maassluis; zie hierna onder de kop 'bedrijfsafval'.
Huishoudelijk afval
De gemeente is wettelijk verantwoordelijk voor de inzameling van het afval van huishoudens. Met de afvalstoffenheffing kunnen gemeenten de inzameling van het huishoudelijk afval bekostigen. De basis voor de heffing ligt in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer. De heffing mag niet meer dan kostendekkend zijn.
Op het gebied van de inzameling van huishoudelijk afval nemen de kosten al enige jaren toe. Ook landelijk is dat de trend (landelijke stijging van de afvalstoffenheffing in 2019 5% en in 2020 8%). Dit wordt onder meer veroorzaakt door een stijging van de stort- en verwerkingskosten voor onder andere grofvuil, restafval en enkele andere afvalstromen. Daarnaast gaat het rijk, na de verhoging van de afvalstoffenbelasting in de afgelopen jaren, nu een CO2-heffing invoeren op het verbranden van afval. Ook deze heffing wordt doorberekend in de gemeentelijke afvalstoffenheffing.
Om te voorkomen dat er kosten vanuit andere gemeenten worden neergelegd bij onze inwoners, zijn acties ingezet om het afvaltoerisme uit te bannen. Daarnaast wordt vol ingezet op het scheiden van afval en het efficiënter werken om op die manier de kosten van de afvalinzameling beheersbaar te houden. Deze maatregelen zorgen er voor dat een aantal kosten omlaag bijgesteld zijn. Dit heeft geleid tot een daling van de afvalstoffenheffing met 2,1% in 2021 ten opzichte van 2020. Het gevolg hiervan is dat het tarief voor een eenpersoonshuishouden is gedaald van € 367,80 naar € 360,00, en het tarief voor een meerpersoonshuishouden van € 427,80 naar € 418,80 per jaar.
In de exploitatie van de afvalinzameling wordt (een deel van) een aantal taken gedekt die niet geraamd worden op het taakveld huishoudelijk afval, maar elders in de begroting tot uitdrukking komen. In onderstaande tabel worden deze lasten verzameld en inzichtelijk gemaakt. Eventuele afwijkingen ten opzichte van de begroting worden in de programma's verklaard.
Aangezien de egalisatievoorziening voor afvalinzameling leeg is, heeft er geen onttrekking plaatsgevonden. De kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing is uiteindelijk uitgekomen op 96%.
(bedragen x € 1) | ||||||||
Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Leges | Baten totaal | % Kosten dekkendheid | |
Verwijderen huishoudelijk afval | 4.084.402 | 1.088.896 | 382.287 | 5.555.585 | -269.120 | -5.915.131 | -6.184.251 | |
Straatreiniging (65%) | 504.856 | 504.856 | 0 | |||||
Kwijtschelding gem.bel. (100%) | 390.686 | 390.686 | 0 | |||||
Mutatie voorziening | 0 | 0 | ||||||
Totaal | 4.979.944 | 1.088.896 | 382.287 | 6.451.127 | -269.120 | -5.915.131 | -6.184.251 | 96% |
Bedrijfsafval
Bedrijven die hun bedrijfsafval laten ophalen door de gemeentelijke reinigingsdienst, waren tot en met 2020 reinigingsrechten verschuldigd. Per 1 januari 2021 is hier verandering in gekomen. Vanaf deze datum betalen bedrijven geen 'rechten" meer, maar in plaats daarvan een (privaatrechtelijke) vergoeding voor een door de gemeente geleverde (commerciële) dienst; dat betekent dat de gemeente voortaan facturen in plaats van aanslagen verstuurt. Het ophalen van bedrijfsafval is daarmee uit de belastingsfeer gehaald en verloopt nu op contractuele basis. Het grote voordeel hiervan is dat Maassluis hiermee flexibeler wordt: in plaats van gebonden te zijn aan een tarieventabel die slechts één keer per jaar kan worden vastgesteld, kan er voortaan op ontwikkelingen in de markt worden ingesprongen.
(bedragen x € 1) | ||||||||
Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Reinigings recht | Baten totaal | % Kosten dekkendheid | |
Verwijderen bedrijfsafval | 214.874 | 64.000 | 278.874 | -290.338 | -290.338 | 104% |