Juridische kwaliteitszorg
Besturen van een stad is niet mogelijk zonder het nemen van risico's. Van belang is dat risico's worden herkend en erkend en worden vermeden als dit bestuurlijk mogelijk is. Dit is mede de adviserende taak van juridisch control.
Middels die gevraagde en ongevraagde advisering is de juridische control zo goed mogelijk uitgevoerd. Ook het toepassen van en beleid in het kader van de APV (Algemene plaatselijke verordening) was regelmatig onderwerp van advies en overleg. Op het gebied van de privacybescherming is actief contact gezocht met collega’s, hetzelfde geldt voor Inkoop & Aanbesteding. Het Inkoopadviesteam heeft verder vorm gekregen.
Het beoordelen van overeenkomsten en andere juridische implicaties van grote (bouw)projecten blijft een belangrijke juridische controltaak. Verder is waar nodig ondersteund bij het actualiseren van regelgeving en is de mandaatregeling geactualiseerd.
Er is regelmatig gecommuniceerd over relevante juridische ontwikkelingen, met name op de eerder genoemde terreinen. De Wet elektronische publicaties (WEP) is geïmplementeerd en wordt in 2022 verder uitgewerkt. In 2022 treedt de Wet open overheid (Woo), de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob), in werking. De invoering zal projectmatig en organisatiebreed worden aangepakt en is eind 2021 gestart. Ook bij de invoering van de Omgevingswet, die nog steeds voor 2022 gepland staat, hebben juridische adviseurs een rol. In 2021 hadden we te maken met opeenvolgende aanpassingen van de Tijdelijk wet maatregelen covid-19 (TWM). Die hebben niet tot juridische complicaties geleid.
Ook in 2021 kon er, evenals in 2020, vanwege de corona-pandemie en het thuiswerken geen workshop worden georganiseerd om het juridisch bewustzijn te vergroten.
Bezwaar-en beroep
De invloed van Corona deed zich ook voelen in de uitvoering van het werk. Fysieke hoorzittingen waren deels niet mogelijk. Om het recht op gehoord te worden zo goed mogelijk uit te voeren, is veel gebruik gemaakt van telefoneren en MS Teams.
Rekening | Rekening | Rekening | |
---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | |
Bezwaar | |||
Bestuursdwang / kostenverhaal verkeerd aanbieden huisvuil | 2 | 20 | 40 |
Bezwaarschriften WOZ | 371 | 280 | 305 |
- waarvan gehandhaafd | 190 | 177 | 128 |
- waarvan verlaagd | 181 | 101 | 176 |
- waarvan afhandeling in 2022 | 0 | 2 | 1 |
Bezwaarschriften rioolheffing | 11 | ||
- waarvan gegrond | 11 | ||
Overig | 26 | 26 | 34 |
- waarvan ingetrokken | 6 | 9 | 10 |
- waarvan intern afgehandeld | 2 | ||
- waarvan niet ontvankelijk | 2 | 1 | 3 |
- waarvan ongegrond | 10 | 8 | 5 |
- waarvan (deels) gegrond | 3 | 3 | 4 |
- waarvan afhandeling in volgend jaar | 5 | 5 | 10 |
Beroep | |||
WOZ/belastingen (nog te behandelen i.v.m. achterstand bij rechtbank) | 5 | 4 | 5 |
Bestuurs-/civielrechtelijk | 4 | 4 | 5 |
Arbeidsrechtelijk | 3 | 1 | 1 |
Bezwaren Verkeerd aanbieden huisvuil en overige
In 2021 zijn 40 bezwaarschriften ingediend betreffende het toepassen van bestuursdwang en kostenverhaal vanwege het verkeerd aanbieden van huisvuil.
Daarnaast zijn er 34 overige bezwaarschriften ingediend en dit is meer dan in 2020. Kanttekening is wel dat vijf bezwaarschriften betrekking hadden op één exploitatievergunning voor een tijdelijke terrasuitbreiding (corona) en drie bezwaarschriften één en dezelfde omgevingsvergunning voor de uitbreiding van een restaurant betroffen. Er resteerden eind 2021 nog 10 bezwaarschriften. Zes bezwaren zijn ingediend in november en december 2021 en kunnen pas in 2022 worden behandeld.
De drie eerdergenoemde bezwaarschriften over dezelfde omgevingsvergunning zijn in het najaar in twee opeenvolgende zittingen door de commissie behandeld, het advies was eind 2021 nog niet uitgewerkt. Eén bezwaarschrift is (nog) niet behandeld vanwege minnelijk overleg tussen partijen.
Bezwaren WOZ
De gemeente heeft in 2021 305 bezwaarschriften tegen de WOZ-waarde binnengekregen. Inmiddels zijn 304 (99,7%) bezwaarschriften afgehandeld. 128 (42,1%) bezwaarschriften zijn gehandhaafd, 176 (57,9%) bezwaarschriften zijn (deels) toegekend. Het percentage toegekende bezwaarschriften lag hoger dan de voorgaande jaren. Dit is voor een groot deel het gevolg van een aanzienlijk aantal bezwaarschriften dat afkomstig was uit één appartementencomplex. Deze bezwaarschriften zijn (deels) toegekend omdat het desbetreffende complex te maken had met nog onopgeloste bouwkundige problemen.
Er zijn ook 11 bezwaarschriften tegen de rioolheffing (belastingjaar 2020) binnengekomen, en inmiddels ook afgehandeld. Het gaat hier om de opslagplaatsen aan de Zomerdijk. Deze objecten hebben de bestemming “opslag”, maar vertonen veel gelijkenis met garageboxen. Omdat garageboxen zijn vrijgesteld voor de rioolheffing, is besloten de opslagen aan de Zomerdijk ook vrij te stellen. In de verordening voor 2022 worden overigens alle objecten tot € 50.000 vrijgesteld, dan speelt het onderscheid opslag-garagebox niet meer.
Beroepszaken WOZ/belastingen
Er lopen nog beroepszaken over de jaren 2019, 2020 en 2021. De reden hiervoor is dat de rechtspraak te kampen heeft met achterstanden.
In 2021 zijn er vijf beroepen binnengekomen. Twee beroepszaken zijn afgehandeld: beide hebben betrekking op de WOZ-waarde, en in beide gevallen is een compromis bereikt. Drie beroepszaken lopen nog: één tegen de afvalstoffenheffing en twee die gericht zijn tegen een niet-ontvankelijk verklaring van het bezwaarschrift (WOZ).